ONTOSOROH – ADRI´S DRØM
At studere i udlandet fik kun Adri til at tænke endnu mere på sit hjemland. Da han oplevede, hvordan vin var et ikonisk produkt i Frankrig, hvor han studerede marketing, begyndte han at overveje, hvordan et produkt fra Indonesien kunne få samme internationale relevans. Vin har repræsenteret Frankrig siden middelalderen, måske endda før, ligesom Indonesien har repræsenteret kaffe siden kolonitiden under hollænderne. Men årtiers lave priser og uretfærdige handelspraksis har ikke gjort den indonesiske kaffeindustri nogen tjeneste. For Adri betød det at bringe et indonesisk produkt ud til verden også at sprede budskabet om, hvor meget Indonesien har at byde på.
I nogle år arbejdede han dog mest i erhvervslivet i Jakarta, men han fandt hurtigt ud af, at den verden ikke var for ham. På en ferie besøgte han en kaffefarm, der desværre havde svære tider. “Produktet var fantastisk,” fortæller Adri, “men de vidste ikke, hvordan de skulle sælge det.” Kort efter besluttede Adri sig for at hjælpe disse landmænd. I to år balancerede han sit arbejde i Jakarta med frivilligt arbejde for gruppen. Han blev deres markedsføringsrådgiver og hjalp dem med at forhandle med potentielle købere. Da der begyndte at vise sig resultater, bad landmændene Adri om at blive deres faste samarbejdspartner og stå for deres markedsføring. De tilbød ham en kommission og en bedre pris. Adri sagde “ja,” og sådan blev Ontosoroh født.
Toraja kaffe – behandlingsproces
De røde kaffebær håndplukkes om morgenen og afskalles manuelt om eftermiddagen. De afskallede kaffebønner opbevares i plastiksække og lægges i en vandtank, hvor de fermenterer i 48-72 timer. Herefter skylles kaffen let under rindende vand og tørres derefter på hævede bambusbede i 12-16 dage.